Lustresandet geografier är en brokig och historiskt orienterad uppsättning texter om den framväxande turismens färdvägar och resmål i industrialismens och kolonialismens Europa. Ömsom övergripande ömsom närgånget granskar den de nya resandeformer , kartografier och geografier som turismen och dess ökande utbud av vägledningar, kartor och resehandböcker innebar. Bokens huvudsakliga källmaterial är turistguiden, något av en smartphone för dåtidens resenär, befrämjande en ökad individualisering, mobilitet och ny rumsuppfattning som en del av moderniteten. Vid sidan av den ymniga turismlitteraturens välkända tankespår kommer den kulturhistoriskt engagerade läsaren såväl som samlaren av reselitteratur att här finna många oväntade uppslag, jämförelser och destinationer.
Bosse Bergman (1942-2018) var stadsbyggnadshistoriker och utgav bl a Nazismen som byggherre (1976), Han ville staden (1980), Halva staden (1984), Klara 1950 (2001), Handelsplats, shopping, stadsliv (2003), E4-staden (2008), En gång talade man om staden (2010) och Baedeker och Tredje riket jämte Polen (2014).
Varje stor förändring av infrastrukturen skapade en ny sorts guideböcker. När Europas järnväg byggdes ut i mitten av 1800-talet och konkurrerade ut hästskjutsarna började turismen för första gången i världshistorien bli folklig. Guideboksförlagen svarade med att ge ut guider som berättade om olika järnvägslinjer och vad det var man såg när man tittade ut genom tågfönstret, och så förstås vad man skulle göra i städerna som de vidunderliga tågen tog en till.
I boken Lustresandets geografier berättar stadsbyggnadshistorikern Bosse Bergman om hur guideböckerna förändrades mellan 1700- och 1900-talet - och om Thomas Cook som år 1841 arrangerade världens första charterresa för ett sällskap på 500 turister. Resan gick från Leicester till den närbelägna staden Loughborough, givetvis med den tidens modernaste och snabbaste masstransportsystem, ånglokståget.
Per J Andersson, OBS, Sveriges Radio
Turismens framväxt i Europa under 1800-talet beskrivs ofta som lustresande. En guidebok, skriver Bergman, har tre nivåer: den ska locka till besök, visa vägen, och bli ett minne av den resa som varit. Och så mycket lockelser det fanns för 1800-talets resenär! Alplandskap och kurorter, storstäder och historiska platser, konst och kanalturer. Men är vi egentligen så uppfyllda av lust när vi reser?
[…] 700 tättskrivna sidor och en 100-sidig inlaga med kartbilder som hemlig skatt i bokens mitt. […] Bergmans bok är främst boksamlarens guide till guideboken, trots de exkurser om turism, geografi och historia som författaren, i grunden stadsbyggnadshistoriker, frikostigt väver in.
Anna Blennow, Sydsvenskan
ISBN: 9789173748339
Första upplagan 2015.
736 sid. Häftad.
Rikt illustrerad i svartvitt och färg.
Ca pris: 148 kr.
Kommentarer är inaktiverad