Teater är ögonblickets konst. Allt äger rum på scenen under en begränsad tid, oftast ett par timmar. En föreställning spelas ett par månader, sällan längre. Däremot sträcker sig förberedelserna ofta över ett par år och många personer är involverade för att ridån ska kunna gå upp för en ny premiär.
I Sceningång försöker Björn Sandmark stanna tiden, och hålla fast vad som händer där på scenen, bakom kulisserna, i verkstäder och på kontor i den säregna värld som är teaterns.
Boken är en personlig essä om Sandmarks intryck under sina första tre år på Göteborgs Stadsteater, men innehåller också ett tjugotal bidrag från personer som arbetat på Götaplatsen och Backa, eller i deras närhet under de senaste tre åren.
Medverkar gör Anna Takanen, Fredrik Virtanen, Lis Hellström Sveningson, Mattias Andersson, Mikael Löfgren, Tomas Forser, Pontus Stenshäll, Johan Hilton, Andreas Cervenka, Alexandra Pascalidou, Kristina Lindquist, Theresa Benér, Johan Gry, Lars Ring, Csaba Bene Perlenberg, Sisela Lindblom, Gertrud Larsson, Mikael van Reis, Karlheinz Braun, Nicholas Stemann, Frank Castorf och Mats Johansson.
Björn Sandmarks ”Sceningång” är en engagerad bok om ett kontroversiellt ämne, dagens teatrar granskas numera av såväl publik som politiker. Bland teaterfolk finns det ett uttryck: den som trampat ur ett par tofflor på en teater är dömd att för alltid längta tillbaka dit. […] Det Björn Sandmark helst vill göra är att åstadkomma en bild av den dynamiska arbetsplats som en teater utgör, han gör inblickar i teaterns värld som enbart en initierad medarbetare kan göra. ”Sceningång” är bland mycket annat en kärleksförklaring till teatern som institution och till alla dess medarbetare som samverkar i ögonblickets konst.
Lena S. Karlsson, Dalademokraten
ISBN: 978-91-88383-27-3
Första upplagan 2017.
Andra tryckningen 2019.
294 sid. Häftad.
Ca pris: 210 kr.
Sceningång orsakade under hösten 2017 stor debatt. I Göteborgs-Posten beklagade Carl Kjellgren att "Sandmarks antologi inte ens berör det faktum att den svenske skådespelaren reducerats till en tom, viftande replikmaskin" (GP 18 okt). Tomas Forser beskrev i Dagens Nyheter Kjellgrens utspel som välgörande (DN 23 okt). Björn Sandmark gick i svaromål – "det är svårt att ta Kjellgrens kritik på allvar" – (DN 24 okt) och Forser vidhöll sin kritik av "en teater som i dag alltför ofta skojar sig fram med klassikermassaker" (DN 24 okt).
I Göteborgs-Posten hävdade tidningens teaterkritiker Mikaela Blomqvist att Björn Sandmarks syn på kritik är "udda" och att han har "svårt att känna igen de stora problemen på den egna teatern" (GP 27 okt). Sandmark svarade att syftet med boken är att "försöka fånga en bild av allt det som händer på en teater under en begränsad tid. Teater är ögonblickets konst och teaterkritiken är en viktig del av teaterns värld." (GP 28 okt). Pontus Stenshäll svarade att "vi vill vara en teater som debatteras" (GP 28 okt). Blomqvist replikerade att det på Göteborgs Stadsteater "saknas tankar, idéer och en vilja att uttrycka något. Det är bara show." (GP 29 okt).
"Man kan lika gärna sitta hemma och se på tv". Sveriges Radios Kulturnytt följer upp debatten och intervjuar Mikaela Blomqvist. Pontus Stenshälls svarar: "När man diskuterar olika teatersyn, teater estetik, eller teaterform så handlar det till syvende och sist om vilken slags människa man är. Vilket samhälle man vill leva i." (Kulturnytt SR 2 nov).
"Det hindrar inte Sandmark från att peka med hela handen och önska sig mer ödmjuka kritiker" skriver Leif Zern i Dagens Nyheter (DN 20 nov). "Sköter han sina kort väl står det inte på förrän vi får se honom som Tartuffe i egen regi på Stora scenen på Götaplatsen."
Sceningång anländer från tryckeriet. Björn Sandmark tillsammans med Ann-Marie Ljungberg, vars Den tredje vänstern kom samtidigt.
Lagerhuset, Göteborg, 26 september 2017.
Kommentarer är inaktiverad