Att klassikerna lever betyder att de överskrider den tid de skapats i. Ständigt nya läsare, åskådare och lyssnare aktualiserar dem i möten där de lägger nya betydelser till de gamla och förändrar verkens innebörder samtidigt som de själva förändras. Det är klassikernas magi och överlägsna värde.
Klassikerna kan med sina erfarenheter från annan tid ge oss skeva bilder som gör oss nervösa och osäkra på vår hemhörighet. Det skapar undran över våra vanor och ger oss queera och rörliga bilder i stället för passfoton. De låter oss fantisera annan verklighet och mäta med andra måttstockar.
En sådan klassiker är Goethes Faust. Goethes egen liksom Fausts rastlösa strävan handlar om att finna det som innerst inne håller samman världen.
När Folkteatern i Gävleborg våren 2015 under Peter Oskarsons ledning genomförde sin stora satsning på Faust var Tomas Forser en av dramaturgerna. I denna bok har han samlat en rad brev han skrev under det arbetet.
Goethes Faust, skriver Forser, är en visionär appell med scener som konfronterar oss med vår egen tid och dess konvulsioner.
Tomas Forser är kritiker, teatervetare och professor em i litteraturvetenskap. Avhandlingen Bööks 30-tal: En studie i ideologi (1976) handlade om den lysande litteraturhistorikern Fredrik Böök, nationalkonservativ akademiker med tysk lösen för mellankrigstiden. Debattboken Kritik av kritiken (2002) blev uppmärksammad för sina perspektiv på den inhemska litteraturkritiken under 1900-talet.
Forser var huvudredaktör för trebandsverket Ny svensk teaterhistoria (2007), där han skriver om institutionsteatern och de fria grupperna under de senaste decennierna.
Tillsammans med Ragnar Lyth och Peter Oskarson ifrågasatte han i det s k Manifestet institutionernas möjlighet att skapa en samtida konstnärlig teater. Debatten blev våldsam och förslaget kommenterades av såväl ledarskribenter som upprörda insändare och Olof Palme.
Litteratur- och teaterkritik har Forser skrivit i Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Posten och senast i Dagens Nyheter. Som dramaturg har han arbetat tillsammans med Peter Oskarson på Dramaten och på Folkteatern i Gävleborg.
I tio brev och några efterord befordrar Forser sin läsning av Goethe, brev som under repetitionsarbetet förelades de inblandade. Här är Faust fortfarande en levande klassiker. […] Människan, livet och världen, inget mindre, storheter som ogärna låter sig reduceras till en teaterscen, om man inte gör som regissören Peter Stein gjorde, en texttrogen tolkning som krävde 21 timmar på scen. Då är Faustbrev mer behändig, en ingång till den som härnäst vill trotsa Dramatens påstående att Faust inte är intressant för en svensk publik.
Claes Wahlin, Aftonbladet
Han kallar ”Faustbrev” ett minnesalbum. Så fungerar det, även för oss som var publik. Vi påminns om den storslagna, oslagbara, upplevelsen ”Faust i Gasklockan” i regi av Peter Oskarson. Goethes undran över människan och hennes eviga sökande nådde fram i ny version.
Bodil Juggas, Arbetarbladet.
För Forser verkar såväl vilja folkbilda som visa hur teatern "tänker". Och vare sig man såg föreställningen eller inte (jag såg den aldrig) så har man behållning av läsningen. […] inspirerad av hans stimulerande Faustbrev hoppas jag nya generationer skapar sina Faust-variationer av teatern och världen.
Maria Edström, Göteborgs-Posten
ISBN: 978-91-88383-28-0
Första upplagan 2018.
Rikt illustrerad i färg.
108 sid. Danskt band.
Ca pris: 163 kr.
Bilder från Folkteatern i Gävleborgs föreställning Faust, i regi av Peter Oskarson, våren 2015. Foto: Ulf Bodell.
Kommentarer är inaktiverad
[…] Klicka här för att komma till Tomas Forsers bok Faustbrev. Tankar om en klassiker […]